Depresja to poważne i coraz częściej spotykane zaburzenie psychiczne, które dotyka miliony osób na całym świecie. Mimo to, temat ten nadal jest często tabu, a osoby cierpiące na depresję doświadczają stygmatyzacji i niezrozumienia. Kampanie społeczne mogą odegrać kluczową rolę w zwalczaniu tych problemów, poprzez edukację społeczeństwa, promowanie empatii i zrozumienia oraz demistyfikację depresji.
Kampanie społeczne są formą komunikacji, której celem jest przekazanie ważnych informacji i przekonań w sposób, który przyciąga uwagę publiczności i motywuje do podjęcia określonego działania. W przypadku depresji, kampanie te mogą pomóc w podnoszeniu świadomości o tym, czym depresja naprawdę jest, jakie są jej objawy, jak pomóc osobom zmagającym się z tym stanem i jakie są dostępne formy wsparcia.
Jednym z najważniejszych aspektów kampanii społecznych na temat depresji jest demistyfikacja tego stanu. Wiele osób ma błędne przekonania na temat depresji, uważając ją za przejaw słabości czy braku samodyscypliny. Kampanie społeczne mogą pomóc w zmianie tych postaw, pokazując depresję jako poważne i trudne do przezwyciężenia zaburzenie, które wymaga profesjonalnej pomocy.
Innym ważnym elementem kampanii społecznych na temat depresji jest promowanie empatii i zrozumienia. Często osoby cierpiące na depresję doświadczają odrzucenia i niezrozumienia ze strony innych. Kampanie te mogą pomóc w zbudowaniu empatii w społeczeństwie, pokazując, jakie są realne doświadczenia osób zmagających się z depresją i jak ważne jest wsparcie ze strony bliskich.
Dnia 23 lutego 2021 roku, zbiegając się z Ogólnopolskim Dniem Walki z Depresją, zapoczątkowana zostaje dwunasta odsłona kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”
Krzysztof Cugowski, lider znanego zespołu „Budka Suflera” i ambasador kampanii, nie kryje, że przyszedł mu zmierzyć się z trudnościami psychicznymi w swoim życiu. – Chociaż nigdy nie doświadczyłem głębokiego załamania, to jednak miałem swoje momenty kryzysowe. Nie odczuwam wstydu, ponieważ nie ma za co – wyznaje Cugowski. – Depresja jest chorobą jak każda inna, i powinniśmy mówić o tym bez ogródek.
Pandemia koronawirusa spowodowała dwukrotny wzrost liczby Polaków cierpiących na depresję, stawiając nasz kraj na czele listy państw o największym poziomie niepokoju wywołanego tą sytuacją na świecie.
Anna Morawska-Borowiec, prezes Fundacji „Twarze depresji” i pomysłodawczyni kampanii, podkreśla, że przewidywania Światowej Organizacji Zdrowia, jakoby za dekadę depresja miała stać się głównym problemem zdrowotnym ludzkości, mogą się zrealizować wcześniej pod wpływem pandemii. – Nie mówimy tutaj już o dziesięciu latach, ale o kilku, a być może nawet o tym roku – zauważa Morawska-Borowiec.
Niezwykle niepokojący jest fakt, że w obecnym czasie wiele osób po raz pierwszy doświadcza depresji i nie szuka pomocy, co stanowi poważne zagrożenie dla ich życia, biorąc pod uwagę ryzyko myśli samobójczych.
Konsekwencje pandemii, nie tylko zdrowotne, ale także psychiczne i finansowe, mogą prowadzić do dalszego wzrostu zachorowań na depresję i samobójstw. Aby temu przeciwdziałać, planujemy zintensyfikować nasze działania w ramach kampanii społecznej, zachęcając do leczenia depresji. W naszych staraniach wspierają nas znane postacie – ambasadorzy dwunastej edycji kampanii: Ewa Błaszczyk, Bożena Dykiel, Marta Kielczyk, Małgorzata Serafin, Krzysztof Cugowski, Andrzej Bober, Marek Plawgo i Piotr Zelt.
Piotr Zelt otwarcie mówi o swoim nawrocie depresji w czasie pandemii. – Straciłem zainteresowanie życiem, przestałem wykonywać codzienne obowiązki, doświadczałem całkowitej apatii. Znałem to uczucie, to był paraliżujący brak sił, a także gwałtowne wahania nastroju, niekontrolowane wybuchy agresji. To wystarczający powód, by znów skonsultować się z lekarzem psychiatrą i sprawdzić, czy nie jest to nawrót depresji.
Celem kampanii jest zwiększenie świadomości na temat leczenia depresji oraz zachęcenie Polaków do skorzystania z pomocy specjalistów, bez obawy przed stygmatyzacją. Od lat walczymy z stereotypami związanymi z tą chorobą, a mimo to wciąż mamy wiele do zrobienia.
Organizatorami dwunastej edycji kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” są Fundacja „Twarze depresji”, Forum Przeciw Depresji i Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych; patronat honorowy nad kampanią objęli Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii oraz Lasy Państwowe; współpracują z nami SERVIER, Miasto Łódź i PANCZAKIEWICZ ART.DESIGN.
Podczas pandemii, Fundacja „Twarze depresji” zaangażowała w współpracę Forum Przeciw Depresji oraz Fundację ITAKA, aby wzmocnić kampanię „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”.
W tym samym okresie, Forum Przeciw Depresji prowadzi równoległą kampanię, skoncentrowaną na problematyce depresji wśród dzieci i młodzieży. W ramach tych działań, w nadchodzących miesiącach przewidziano pięć szkoleń online dla nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych. Uczestnicy zdobędą wiedzę i praktyczne narzędzia od ekspertów, które pozwolą im na samodzielne przeprowadzenie lekcji na temat depresji.
Dodatkowo, szkolenie ma na celu zwiększenie wrażliwości na subtelne sygnały alarmowe, które mogą wysyłać uczniowie, a które często umykają uwadze rodziców i opiekunów. W drugiej połowie lutego planowany jest również dzień otwarty z bezpłatnymi wykładami ekspertów dla wszystkich zainteresowanych, szczególnie dla rodziców nastolatków. Przedłużony zostanie także czas działania Antydepresyjnego Telefonu Forum Przeciw Depresji, przy którym zawsze dyżuruje lekarz psychiatra. Z tej formy wsparcia skorzystało już ponad trzy tysiące osób, a działania edukacyjne kampanii dotknęły prawie 10 tys. osób.
„Czas pandemii stanowi ogromne wyzwanie nie tylko dla dorosłych, ale także dla młodych osób” – mówi Ewa Ciepałowicz, organizatorka kampanii Forum Przeciw Depresji, Servier. „Eksperci z niepokojem obserwują rosnącą liczbę młodych pacjentów z objawami depresji i zaburzeń lękowych. Badania pokazują, że dzieci zmagają się z problemami koncentracji, są drażliwe, czują się niespokojnie i samotnie. Zbyt często dzieci w kryzysie nie mają do kogo zwrócić się o pomoc, a typowe dla nich wsparcie od rówieśników jest teraz znacznie ograniczone przez zdalne nauczanie i brak bezpośrednich kontaktów. Wielu z nich jest przemęczonych, przepracowanych i coraz częściej myślą o zagrożeniach, co może prowadzić do depresji. Dodatkowo, konflikty w domu, od których nie ma ucieczki, tylko pogłębiają problem. Kluczowe jest umiejętne zauważanie nawet najmniejszych zmian w zachowaniu naszych dzieci, które mogą być sygnałem wołania o pomoc. Wciąż panuje wiele stereotypów dotyczących zaburzeń psychicznych i samobójstw, które należy obalić.”
Kampania ta koncentruje się na zwiększaniu świadomości na temat depresji, podnosząc kwestie takie jak objawy, leczenie, wsparcie dla osób zmagających się z depresją i ich bliskich. Kampania korzysta z różnych mediów, takich jak telewizja, radio, Internet, social media, aby dotrzeć do jak największej liczby osób.
Właściwie zaprojektowane i realizowane kampanie społeczne mogą zatem odgrywać kluczową rolę w komunikowaniu o depresji. Poprzez edukację, promowanie empatii i zrozumienia, a także demistyfikację depresji, mogą one przyczynić się do zmiany postaw społeczeństwa wobec tego problemu. W ten sposób kampanie społeczne nie tylko pomagają w zwalczaniu stygmatyzacji osób cierpiących na depresję, ale także mogą przyczynić się do zwiększenia dostępu do pomocy i wsparcia dla tych osób.