Kompanie społeczne to przedsiębiorstwa, których głównym celem jest osiągnięcie zysku finansowego, ale również realizują one cele społeczne i/lub środowiskowe. Przykłady takich firm to m.in. Toms Shoes, Warby Parker, Patagonia i Seventh Generation. Czy chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej o tych firmach lub o innych kompaniach społecznych?
Toms Shoes to firma produkująca obuwie, która od 2005 roku prowadzi program „One for One” (Jeden dla jednego). Oznacza to, że dla każdego sprzedanego pary butów, Toms przekazuje parę nowych butów osobie potrzebującej w kraju rozwijającym się. W ten sposób firma pomaga w walce z brakiem dostępu do obuwia, który jest jednym z głównych czynników chorób zakaźnych w takich krajach.
Warby Parker to firma produkująca okulary, która od 2010 roku prowadzi program „Buy a Pair, Give a Pair” (Kup jedną parę, daj drugą parę). Oznacza to, że dla każdej sprzedanej pary okularów, Warby Parker daje parę okularów osobie potrzebującej w kraju rozwijającym się. W ten sposób firma pomaga w walce z brakiem dostępu do opieki okulistycznej, który jest jednym z głównych czynników utraty wzroku w takich krajach.
Patagonia to firma produkująca odzież outdoorową, która od 1985 roku prowadzi działalność ekologiczną i społeczną. Firma stara się zminimalizować swój wpływ na środowisko poprzez ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, zużycia wody i zużycia energii, a także poprzez wspieranie organizacji zajmujących się ochroną środowiska. Patagonia również angażuje się w różne inicjatywy społeczne, takie jak walka z ubóstwem i nierównościami społecznymi oraz promowanie równości płci.
Seventh Generation to firma produkująca ekologiczne środki czystości i artykuły higieniczne, która od 1988 roku działa na rzecz ochrony środowiska i promowania zrównoważonego rozwoju. Firma stara się zminimalizować swój wpływ na środowisko poprzez ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, zużycia wody i zużycia energii, a także poprzez wspieranie organizacji zajmujących się ochroną środowiska.
Seventh Generation również angażuje się w różne inicjatywy społeczne, takie jak walka z ubóstwem i nierównościami społecznymi oraz promowanie równości płci. Firma uważa, że zrównoważony rozwój nie tylko jest dobry dla środowiska, ale również dla ludzi i społeczeństw, dlatego starają się być odpowiedzialnymi obywatelami globalnymi. Seventh Generation wierzy również, że każdy ma prawo do czystego i zdrowego środowiska, dlatego stara się dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również przyjazne dla środowiska.
Oto kilka innych przykładów znanych kampanii społecznych:
- „Red” – kampania prowadzona przez organizację Product (RED), której celem jest zwiększenie świadomości i zbieranie funduszy na walkę z HIV/AIDS w Afryce. W ramach kampanii producenci różnych towarów oferują specjalne edycje swoich produktów w kolorze czerwonym, a część zysków z ich sprzedaży przekazywana jest na walkę z chorobą.
- „Earth Hour” – kampania prowadzona przez organizację WWF, podczas której ludzie na całym świecie wyłączają na godzinę światło w swoich domach i miejscach pracy, aby zwrócić uwagę na konieczność ochrony klimatu i zasobów naturalnych.
- „Ice Bucket Challenge” – kampania społeczna, podczas której ludzie nagrywali filmy, w których wrzucali sobie do głowy wiadro z lodem i zachęcali innych do zrobienia tego samego lub do przekazania pieniędzy na rzecz organizacji zajmującej się walką z chorobą Lou Gehriga (stwardnienie zanikowe boczne).
- „No Makeup Selfie” – kampania społeczna, podczas której kobiety nagrywały zdjęcia swoich twarzy bez makijażu i zamieszczały je w mediach społecznościowych, zachęcając inne kobiety do zrobienia tego samego lub do przekazania pieniędzy na rzecz organizacji zajmującej się walką z rakiem piersi.
- „Movember” – kampania społeczna, podczas której mężczyźni zapuszczają brody przez cały miesiąc listopad i zbierają pieniądze na rzecz organizacji zajmujących się walką z rakiem prostaty i innymi chorobami męskimi.