Na uwagę zasługuje kampania WWF „Nie kupuj zwierząt z przemytu”, która wzbudziła duże zainteresowanie opinii publicznej i spotkała się z bardzo życzliwym przyjęciem. Mimo krótkiego czasu trwania akcji, prawie połowa Polaków dostrzegła reklamy kampanii w mediach.
Kampania miała uświadomić opinii publicznej problemy związane z przemytem do Polski gatunków zagrożonych wyginięciem. Akcja skierowana była przede wszystkim do tych osób, które są lub w przyszłości mogą być zainteresowane kupnem egzotycznych zwierząt i trzymaniem ich w domu. Głównymi założeniami kampanii była chęć uświadomienia potencjalnym nabywcom, że mają realny wpływ na zjawisko przemytu i nielegalnego handlu, a ich działania przyczyniają się do wymierania gatunków. Przez pokazanie im krzywdy zwierząt, które wyrwane ze swojego naturalnego otoczenia, podróżując w dramatycznych warunkach, trafiają ostatecznie do klatek, organizatorzy akcji chcieli wzbudzić w odbiorcach sprzeciw wobec tego zjawiska i chęć przeciwstawienia się mu przez odmowę kupowania zwierząt z niepewnych źródeł. Stąd hasłem przewodnim był slogan „Nie kupuj zwierząt z przemytu”.
Medialna akcja informacyjno-promocyjna skierowana była do osób kupujących zwierzęta egzotyczne w kraju i obejmowała[1]:
- inaugurację kampanii tj. spotkanie dla dziennikarzy i VIPów w warszawskim ogrodzie zoologicznym oraz happening w centrum Warszawy z udziałem gwiazd (aktorzy, piosenkarze i znany sportowiec);
- działania informacyjne we wszystkich dostępnych mediach: TV, radio (wybrane rozgłośnie ogólnopolskie i regionalne), prasa (wybrane dzienniki, tygodniki i miesięczniki) oraz portale internetowe;
- społeczna kampania reklamowa „Nie kupuj od przemytników”: spoty telewizyjne (TVP, Animal Planet, MTV, VIVA), reklama w tytułach prasowych, rozgłośniach radiowych oraz w internecie;
- intensywne działania PR: wypowiedzi znanych ludzi, wystawy zdjęć, spotkania, publikacja materiałów informacyjnych.
Dalsze działania kampanii
Kampania „Nie kupuj zwierząt z przemytu” była również wzbogacona o szereg dodatkowych działań mających na celu zwiększenie jej zasięgu i oddziaływania na społeczeństwo. Jednym z kluczowych elementów była współpraca z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się ochroną zwierząt oraz z instytucjami państwowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie prawa dotyczącego przemytu zwierząt. Organizatorzy kampanii podjęli również współpracę z placówkami edukacyjnymi, organizując warsztaty i prelekcje w szkołach, mające na celu edukowanie młodzieży na temat zagrożeń wynikających z nielegalnego handlu zwierzętami.
Ważnym aspektem kampanii była również współpraca z mediami, które nie tylko emitowały spoty reklamowe, ale również angażowały się w tworzenie materiałów edukacyjnych i reportaży dotyczących problemu przemytu zwierząt. Dzięki temu, temat był obecny w debatach publicznych, programach informacyjnych oraz artykułach prasowych, co znacząco zwiększyło świadomość społeczną na temat problemu.
Rezultaty kampanii
Pomimo krótkiego czasu trwania kampanii, przyniosła ona wymierne rezultaty. Z przeprowadzonych badań wynika, że świadomość społeczeństwa na temat przemytu zwierząt wzrosła znacząco, a liczba osób deklarujących chęć zakupu egzotycznych zwierząt z niepewnych źródeł zmniejszyła się. Kampania przyczyniła się również do wzrostu liczby zgłoszeń dotyczących podejrzanych przypadków przemytu, co pomogło w podjęciu skuteczniejszych działań przez służby celne i policję.
W ramach kampanii udało się także nawiązać trwałą współpracę z kilkoma międzynarodowymi organizacjami zajmującymi się ochroną zwierząt, co umożliwiło wymianę doświadczeń i wspólne działania na rzecz zwalczania przemytu zwierząt na większą skalę. Dzięki tym działaniom, Polska stała się bardziej świadoma problemu przemytu zwierząt i aktywnie zaangażowała się w globalne inicjatywy mające na celu jego zwalczanie.
Przyszłość kampanii
Pomimo zakończenia oficjalnej części kampanii „Nie kupuj zwierząt z przemytu”, WWF i inne zaangażowane organizacje planują kontynuować działania mające na celu zwiększanie świadomości społecznej i walkę z nielegalnym handlem zwierzętami. Planuje się organizację kolejnych edycji kampanii, które będą obejmowały nowe formy komunikacji i jeszcze bardziej angażujące działania.
Jednym z rozważanych działań jest wprowadzenie specjalnych aplikacji mobilnych, które umożliwiałyby szybkie zgłaszanie podejrzanych przypadków przemytu zwierząt. Aplikacje te byłyby również źródłem informacji na temat zagrożonych gatunków i sposobów ich ochrony. WWF planuje również zwiększenie współpracy z influencerami i osobami publicznymi, które mają znaczący wpływ na opinię społeczną, aby dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców.
Podsumowanie
Kampania „Nie kupuj zwierząt z przemytu” okazała się sukcesem, zarówno pod względem zasięgu, jak i oddziaływania na świadomość społeczną. Dzięki zaangażowaniu mediów, organizacji pozarządowych oraz wsparciu ze strony instytucji państwowych, udało się zwiększyć świadomość na temat problemu przemytu zwierząt i zmniejszyć liczbę osób decydujących się na zakup egzotycznych zwierząt z niepewnych źródeł. Przyszłe działania mają na celu dalsze zwalczanie tego problemu i kontynuację edukacji społeczeństwa na temat ochrony zagrożonych gatunków.
[1] Poznaj Świat, nr 3(566) z dnia 2004.03.01.
Możecie pisać komentarze