Poniżej zostaną omówione kampanie dotyczące promocji regionów.
Tabela 11. Reklamy o tematyce – promocja regionów
Tematyka | Nazwa kampanii | Hasło reklamowe | Czas trwania kampanii | Czas trwania reklamy (minuty) |
Promocja regionów | Kraków rozmawia | Witaj! Dobrze, że jesteś. Porozmawiaj ze mną |
21.02.11-31.03.11 | 0.30 |
Pomorskie – nabierz kolorów | Pomorskie – nabierz kolorów |
15.04.11-15.09.12 | 0.44 | |
Natura przejawia się różnie | Natura przejawia się różnie |
18.04.11-18.05.11 | 1.00 |
Źródło: Badania własne (luty 2012)
W 2011 roku pojawiły się trzy kampanie społeczne dotyczące promocji regionów. Pierwsza z nich pojawiła się 21 lutego, natomiast ostatnia ukazała się 18 kwietnia. Głównym celem była promocja regionów Polski. Średni czas emisji reklamy to 58 sekundy. Nadawcami powyższych reklam były: Urząd Miasta Krakowa, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.
Przykładem kampanii – promocja regionów jest „Natura przejawia się różnie”.
Ilustracja 8. Kampania społeczna „Mężczyzna w saunie”W analizowanych reklamach głównym celem informującym było zaprezentowania walorów i możliwości tkwiących w regionie. Tylko w jednej z reklam hasło było umiejscowione na pierwszym planie, przy zastosowaniu reguły rzutu okiem. Kolor hasła reklamowego to – niebieski.
Czcionka drukowana zajmowała mniej niż połowę ekranu. W pozostałych dwóch reklamach nie pojawiło się hasło podczas emisji, stąd kwestia ta ich nie dotyczy. Przekaz kierowany był bezpośrednio do widza również tylko w jednej reklamie, w dwu kolejnych nie pojawił się przekaz werbalny. Występujący aktorzy kierowali swoje zdania w trybie oznajmującym. Były to zdania złożone, w których była zawarta duża ilość informacji. We wszystkich reklamach pojawiła się muzyka, stworzona na potrzeby tych reklam. Przeważała muzyka dynamiczna. W tych kampaniach występowała komunikacja słowna w normalnym tempie, choć w nie wszystkich się takowa pojawiła. W powyższych reklamach dominowała kolorystyka wyrazistych kolorów jak: zielony, niebieski, fioletowy, pomarańczowy oraz biały. Szeroka gama kolorów ma zachęcać do odwiedzenia prezentowanych regionów.
Aktorami występującymi byli zazwyczaj zwyczajni ludzie, co może świadczyć, że reklama jest adresowana do każdego z nas. Chociaż pojawiła się również reklama w której wystąpiły postaci animowane jak w kampanii „Kraków rozmawia”, kreacja kampanii została oparta o sylwetki i kolorystykę z serwisu poświęconego konsultacjom społecznym: dialogspoleczny.krakow.pl. Do dialogowania zapraszają hasła „Witaj, dobrze, że jesteś” i „Porozmawiaj ze mną”.
Wiek uczestników reklamy był zróżnicowany. Zarówno występowały w nich dzieci, młodzież jak i osoby dorosłe i starsze. Grupą docelową były zarówno kobiety jak i mężczyźni. Pojawił się w nich przekaz niewerbalny, a kompozycją dominującą były jaskrawe kolory. Z zastosowanych technik dominującą była sugestia miękka, a techniką usprawniającą przekaz i zalecenia socjologiczne – reklama przypominająca. Głównie można zauważyć oddziaływanie na pozytywne emocje przede wszystkim radość, miłość, szczęście.
Celem kampanii były działania dostarczające określonych informacji o regionie. Efektem ostatecznym kampanii miało być przyciągnięcie doń kapitału intelektualnego i finansowego, a tym samym wsparcie procesów innowacyjnych. Oraz osób chcących odpocząć i poznać region turystycznie.