Tabela 5. Reklamy o tematyce – bezpieczeństwo ruchu drogowego
Tematyka | Nazwa kampanii | Hasło reklamowe | Czas
trwania kampanii |
Czas
trwania reklamy (minuty) |
Bezpie-czeństwo ruchu drogowego |
Piłeś? Nie jedź! | Piłeś? Nie jedź! | 12.04.11
30.05.11 |
0.30 |
Prędkość zabija włącz myślenie | Kręci cię ostra jazda? Na drodze prędkość zabija. Czasami ścigasz się z czasem? Na drodze prędkość zabija.
Nie zasuwam. Prędkość zabija |
08.06.11
30.08.11 |
0.39 | |
Weekend Bez Ofiar. Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa | Sprawdź czy musisz zostać w domu. Weekend bez ofiar.pl Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa |
06.06.11
26.06.11 |
0.29 | |
Zapnij pasy. Włącz myślenie | Siła uderzenia pasażera to nawet 3 tony. Włącz myślenie |
20.0611
15.07.11 |
0.30, 0.29 | |
Nie jedź na kacu. Włącz myślenie | Twój kac może kosztować czyjeś życie | 21.06.11
31.08.11 |
0.30 | |
Niech żyją motocykliści | Niech żyje patrzenie w lusterka, niech żyją motocykliści |
28.06.11- | 0.29 | |
Klub Pancernika klika w fotelikach | Zawodnik pierwszej klasy zawsze ma zapięte pasy |
15.08.11
31.10.11 |
0.30 | |
Drogi zaufania | Złe nawyki dobrych kierowców; Raz się uda, drugi raz się uda, ale życie nie polega wyłącznie na sytuacjach w których ma się szczęście |
25.08.11- | 0.29 | |
Drogi zaufania | Złe nawyki dobrych kierowców; Nie da się wszystkiego naprawić; Nie jesteśmy wszechmocni |
26.09.11- | 0.29 | |
Drogi zaufania | Złe nawyki dobrych kierowców; Wyrzuty sumienia są dużo większą karą niż więzienie |
08.11.11- | 0.29 | |
Drogi zaufania | Złe nawyki dobrych kierowców | 13.12.11
26.12.11 |
0.29 |
Źródło: Badania własne (luty 2012)
W 2011 roku pojawiło się jedenaście kampanii o tematyce bezpieczeństwo ruchu drogowego. Pierwsza z nich pojawiła się 12 kwietnia, natomiast ostatnia ukazała się 13 grudnia. Kampanie te pojawiały się w okresach zmorzonego ruchu drogowego to jest: przed świętami, długimi weekendami oraz w okresie wakacyjnym. Wówczas na polskich drogach ginie najwięcej osób. Wypadki drogowe najczęściej dotykają ludzi w młodym i średnim wieku – w 67 % wszystkich wypadków biorą udział osoby poniżej 45 roku życia, natomiast co piąty Polak za kierownicą nie zapina pasów, a co dziesiąty wypadek spowodowany jest przez pijanego kierowcę[1].
Średni czas emisji reklamy to 30 sekund. Głównymi nadawcami powyższych reklam były: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Komenda Główna Policji oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Przykładem kampanii – bezpieczeństwo ruchu drogowego jest „Na drodze prędkość zabija”.
Ilustracja 2. Kampania społeczna „Na drodze prędkość zabija”
Źródło: kampaniespoleczne.pl/kampanie,1756,myslec_nie_zasuwac, 10.04.2012